Wszystko o próchnicy zębów – przyczyny, leczenie i przeciwdziałanie

Ból zęba to często ostatni etap próchnicy. Dlatego warto poznać jej poszczególne fazy i objawy, aby zapobiec jej rozwojowi. W naszym artykule wyjaśniamy, czym jest oraz jakie są jej przyczyny. Jak wygląda profilaktyka u dzieci? O czym jeszcze należy pamiętać? Jakie wyróżnia się jej rodzaje ze względu na stopień zaawansowania? Zapraszamy do lektury naszego poradnika.

Jakie są przyczyny próchnicy?

Za główne przyczyny próchnicy uważa się bakterie rozkładające cukry. Wytwarzają kwasy organiczne i żyją w kwaśnym środowisku. Tworzą płytkę nazębną o żółtawym zabarwieniu. Niemycie zębów po jedzeniu skutkuje powstaniem problemu. Dlatego warto ograniczyć:

Przeczytaj również: Kiedy warto skorzystać z usług stomatologa?

• słodycze
  • kawę
  • herbatę
  • słodkie owoce
  • sok
  • oranżadę

Objawy próchnicy

Do objawów próchnicy zalicza się nieświeży oddech i przykry zapach z ust. Dochodzi również do wrażliwości na ciepło czy zimno, a także na słodki i kwaśny smak. Cechuje się także ubytkami w zębach, dolegliwościami czy przebarwieniami.

Przeczytaj również: Dlaczego próchnica jest niebezpieczna i jak jej zapobiec?

Klasyfikacja ze względu na rozwój i zmiany

Próchnicę dzieli się na:

1. początkową - odwracalną
  2. powierzchniową – tkanka zostaje zniszczona przez powstały ubytek w szkliwie
  3. średnią – dojście do zębiny o brązowym lub czarnym kolorze
  4. głęboką – cechuje się bólem i dociera do miazgi zębowej. Dochodzi wtedy do obumarcia zęba i stanu zapalnego przyszczytowego przyzębia

Z kolei ze względu na rodzaj zmian wyróżnia się:

• D1 – zmiana, która występuje w szkliwie w postaci nienaruszonej powierzchni. Nie ma jeszcze ubytku
  • D2 – minimalny ubytek ze zmianą w szkliwie
  • D3 – zmiana wokół zębiny bez lub z ubytkiem tkanek
  • D4 – zmiana w obrębie miazgi

Jaki jest przebieg choroby?

Podczas rozkładania przez bakterie cukrów, w trakcie procesów chemicznych dochodzi do powstania kwasów organicznych obniżających naturalne pH w jamie ustnej. Wówczas szkliwo zaczyna być porowate, a na powierzchni pojawia się najpierw biała plama, która zmienia kolor pod wpływem barwników, których źródłem jest jedzenie. Brak wizyty u stomatologa specjalisty może się przyczynić do zniszczenia zębiny. W ten sposób powstanie ubytek próchnicowy.

Próchnica u dzieci a profilaktyka

W sytuacji próchnicy u dzieci istotna jest profilaktyka. Aby zapobiec jej rozwojowi, konieczna jest właściwa dieta. Należy zrezygnować z dużej ilości słodyczy czy przekąsek. Dobrym nawykiem jest mycie zębów po każdym posiłku. Nie można także zapomnieć o regularnych wizytach u dentysty. Do picia sprawdzi się woda bez cukru. Jadłospis powinien obejmować produkty, które zawierają wzmacniające zęby witaminy. Dobrze, aby dziecko wiedziało, jak prawidłowo stosować się do zasad odpowiedniej higieny jamy ustnej czy szczotkowania. Nawyki tego typu zapobiegną powstaniu próchnicy.

Jak zapobiegać i leczyć próchnicę?

Aby nie dopuścić do powstania próchnicy należy podjąć odpowiednie środki przeciwdziałające. Należy unikać słodyczy czy słodkich napojów. Wpływają one na rozwój bakterii w jamie ustnej. Dlatego dobrze jest po nich płukać buzię wodą lub myć zęby. Najlepiej sprawdzi się pasta z fluorem, który hamuje powstawanie ubytków. Spowalnia także rozkład szkliwa i przyczynia się do remineralizacji. Aby usunąć płytkę nazębną, regularnie nitkuj zęby.

Istnieją 2 rodzaje leczenia próchnicy. Zalicza się do nich remineralizacja. Wykonuje się ją jedynie przy próchnicy początkowej. Po oczyszczeniu  aplikuje się związek fluoru. Podaje się go w formie żelu bądź lakieru. W ten sposób ząb zostaje odbudowany. Inną metodą jest plombowanie. W tym celu usuwa się chorą tkankę i wypełnia plombą. Innym sposobem jest lapisowanie. Chore tkanki zęba wysyca się związkami chemicznymi. W tym celu stosuje się związki azotanu srebra bądź chlorku cynku.