Etapy wszczepiania implantu zębowego

Implanty zębowe pozwalają na uzupełnienie braków w uzębieniu, które mogą być przyczyną pojawienia się wielu problemów, np. z przeżuwaniem pokarmu, zaburzeniami okluzji, estetyką czy wymową. Pierwszy implant zębowy został wykonany z czystego tytanu przez prof. Branemarka w 1965 roku – był to przełomowy moment w zakresie stomatologii i dał podwaliny do dynamicznego rozwoju implantologii. Jak współcześnie wygląda proces wszczepienia implantu zębowego?

Wszczepienie implantu zębowego – etapy

W zależności od stanu zdrowia i uzębienia pacjenta planuje się cały zabieg wszczepienia implantu zębowego, tak aby przebiegł bez żadnych komplikacji. Można wyróżnić trzy podstawowe etapy.

Etap I: konsultacja stomatologiczna

Szczegółowy wywiad przeprowadzony z pacjentem przez stomatologa to pierwszy i bardzo istotny element procesu implantacji. W trakcie wizyty dentysta ze specjalistycznego Centrum Stomatologii Dentologia w Piasecznie ocenia, czy nie występują żadne przeciwwskazania do przeprowadzenia zabiegu. Lekarz stomatolog pyta również o nałogowe palenie tytoniu oraz kontroluje codzienną higienę jamy ustnej pacjenta. Jest to niezwykle ważne, ponieważ wpływa na proces gojenia się rany po wszczepieniu implantu.

Etap II: przebieg zabiegu implantacji

Implantacja zaczyna się od podania znieczulenia i odpowiedniego przygotowania pacjenta do zabiegu. Dzięki temu osoba poddająca się wszczepieniu implantu nie odczuwa bólu w trakcie nacinania dziąsła, co jest kolejnym krokiem podczas tej procedury medycznej. Dzięki temu implantolog uzyskuje dostęp do tkanki kostnej, w której wiertłami wykonuje łoże dla implantu. Następnie umieszcza w nim implant, który wyjmowany jest ze sterylnego opakowania. Po wprowadzeniu implantu zabezpiecza się go przed bakteriami poprzez wkręcenie śruby zamykającej. Jedną z końcowych procedur jest wykonanie kontrolnego zdjęcia RTG i zamknięcie rany szwami chirurgicznymi.

Etap III: rekonwalescencja

Proces gojenia się jest niezwykle ważny. Należy pamiętać, aby stosować się do zaleceń lekarza stomatologa, do których należą m.in.: spożywanie najlepiej płynnych lub łatwych do przeżucia pokarmów przez około dwa tygodnie, niepalenie wyrobów tytoniowych, płukanie jamy ustnej odpowiednimi płukankami, a także przyjmowanie leków, jeśli zostały przepisane pacjentowi. Przyjmuje się, że po upływie 10-14 dni należy udać się na wizytę kontrolną, w trakcie której ściągane są szwy. Całkowite zagojenie się miejsca wszczepienia implantu zazwyczaj ma miejsce w drugim lub trzecim miesiącu po implantacji.