Jak leczyć nadwrażliwość zębów?

Gorące, zimne, słodkie lub kwaśne potrawy i napoje sprawiają, że twoje zęby bolą? Bardzo prawdopodobne, że cierpisz na nadwrażliwość zębów. Problem ten bardzo często zauważają pacjenci gabinetów stomatologicznych. Jakie są objawy nadwrażliwości zębów i jak skutecznie sobie z nią radzić – o tym w dzisiejszym artykule.

Nadwrażliwość zębów – objawy

O nadwrażliwości mówimy wówczas, gdy nasze zęby reagują zbyt nadmiernie na zimno, ciepło lub inne niesprzyjające czynniki – np. słodycze czy dotknięcia szczoteczką. Ból zazwyczaj trwa krótko, ale jest ostry. Powodem są odsłonięte kanaliki zębowe lub zębiny, czyli tkanki znajdujące się w okolicy korony zęba. Najczęściej pacjenci gabinetów stomatologicznych skarżą się na nadwrażliwość na zimne napoje i lody. Choć zazwyczaj jesteśmy podatni na różne bodźce – nie tylko jeden.

Szacuje się, że najczęstszą przyczyną nadwrażliwości zębów są:

• nieprawidłowa higiena jamy ustnej,
  • wady zgryzu, które powodują uszkodzenie szkliwa.

Pasta na wrażliwe zęby, czyli domowe sposoby

Przed rozpoczęciem działania wypada sprawdzić, co jest przyczyną nadwrażliwości, a właściwie, co jest przyczyną utraty szkliwa. Powodów może być kilka: niepoprawne szczotkowanie, nadmierne spożywania napojów kwaśnych, refluks czy zgrzytanie zębami podczas snu. Warto w tym celu skontaktować się z dentystą oraz samemu przeanalizować tę kwestię.

Aby chronić nasze zęby przed nadwrażliwością, należy przede wszystkim trzymać się kilku podstawowych zasad:

• poprawnie szczotkować zęby ruchami wymiatającymi (o odpowiednią technikę warto zapytać stomatologa),
  • używać szczoteczek z miękkim włosiem,
  • nie używać zbyt dużo pasty do zębów,
  • odstawić kwaśne napoje, ale także napoje gazowane,
  • poprawnie korzystać z wykałaczki i nici dentystycznej.

Na rynku dostępne jest coraz więcej past na nadwrażliwe zęby, regularne stosowanie takiej pasty może pomóc. Istotne by miała ona niski wskaźnik ścieralność (RDA), zawierała fluor czy chlorek strontu. Często w skład pasty na nadwrażliwe zęby wchodzi fluor z jakim dodatkiem, poza chlorkiem strontu może być to arginina i węglan wapnia, octan strontu lub sole potasu. Ale niestety, istnieją przypadki, w których domowe sposoby nie pomagają i trzeba udać się do gabinetu stomatologicznego.

Nadwrażliwość zębów – leczenie u stomatologa

Dentysta może zaproponować kilka metod wyeliminowania nadwrażliwości zębów. Oczywiście, wcześniej określa jej przyczynę i stopień. Wśród stosowanych sposobów popularna jest fluoryzacja, która wzmacnia szkliwo i zapobiega próchnicy. Podczas fluoryzacji stomatolodzy korzystają z lakierów, żelów lub pianek. Istnieją również inne zabiegi, które mogą zniwelować ból związany z nadwrażliwością. Należy do nich:

• wykończenie kompozytem, czyli nałożenie specjalnych plomb, które izolują zakończenie nerwowe,
  • impregnacja, czyli zastosowanie specjalnego preparatu,
  • stymulacja mineralizacji, czyli uzupełnienie specjalnym materiałem odsłoniętych kanalików, które są przyczyną bólu.

W beznadziejnych przypadkach stosuje się także leczenia inwazyjne takie jak:

• usuwanie żywej miazgi przy pomocy leczenia kanałowego,
  • wykonanie koron sposobem protetycznym,
  • przeszczep tkanki miękkiej.

Nie wszystkie zabiegi bywają skuteczne od razu. Każdy dentysta ma swoje metody i stosuje je w różnych przypadkach. Obecnie pojawiają się również sposoby bardziej nowoczesne takie jak laserowe modyfikowanie struktury zębiny, co prowadzi do zamknięcia kanalików. W większości wypadków jeden zabieg pozwala cieszyć się ulubionymi posiłkami i napojami bez bólu. Otwiera to optymistyczną perspektywę w kolejnych rundach walki z tym jakże powszechnym problemem.