Jak zostać dentystą w Polsce? Krok po kroku

Jak zostać dentystą w Polsce? Krok po kroku

Chodzenie do dentysty nie uchodzi za czynność przyjemną. To fakt, że u niejednego pojawia się strach przed wejściem do gabinetu. Ale samemu zostać dentystą – to już zupełnie co innego, więc dlaczego nie? Wiele osób kojarzy ten zawód z wysokimi zarobkami i traktuje jako zajęcie prestiżowe. Postanowiliśmy sprawdzić, co trzeba zrobić, aby zostać stomatologiem i czy rzeczywiście to taki intratny zawód, za jaki jest uważany. W tym artykule przejrzymy poszczególne etapy na drodze do kariery dentysty i odpowiemy na najpopularniejsze pytania. Zasiądźcie wygodnie w fotelach.

Co trzeba zrobić, żeby zostać dentystą?

Krok pierwszy. Matura

Pierwszy krokiem do własnego gabinetu stomatologicznego powinna być odpowiednio zdana matura. Na jakie przedmioty zwrócić szczególną uwagę? Podczas przyjęcia na studia istotne będą przede wszystkim: biologia i chemia, które wypada zdać na poziomie rozszerzonym. Na niektórych uczelniach dodatkowe punkty można otrzymać za fizykę czy matematykę. Szczegółowe informacje dotyczące wymagań podczas naboru można znaleźć na stronach poszczególnych uniwersytetów lub akademii medycznych. Przyszłym dentystom, którym matura udała się niewystarczająco dobrze, pozostają studia płatne.

Przeczytaj również: Wszczepianie implantów stomatologicznych. Na czym to polega?

Krok drugi. Studia i praktyka

Jak łatwo się domyślić, kolejnym krokiem na drodze do kariery stomatologa będą studia na wydziale lekarskim. A tam już czeka pełna paleta przedmiotów takich jak fizjologia, zdrowie publiczne czy stomatologia zachowawcza, ale należy przygotować się również na nieco mniej oczywistą łacinę. Rzecz jasna, duży wpływ na listę przedmiotów ma specjalizacja, którą wybierzemy spośród 9 możliwości, a wśród nich m.in. ortodoncja, chirurgia szczękowa, stomatologia dziecięca, jak również periodontologia, czyli nauka o leczeniu chorób przyzębia, czy epidemiologia. Latem, w przerwie od zajęć na uczelni, przyszły stomatolog jest zobowiązany do podjęcia praktyk, które można zaliczyć, współpracując z gabinetem stomatologicznym lub szpitalem.

Przeczytaj również: Kamień nazębny – jak usuwać i zapobiegać?

Krok trzeci. Staż podyplomowy i egzamin Lekarsko-Dentystyczny

Gdy udało się ukończyć pięcioletnie studia, czas na roczny staż podyplomowy, podczas którego wciąż mamy ograniczone prawo do wykonywania zawodu. Zwieńczeniem stażu podyplomowego jest egzamin pisemny składający się z 200 pytań. Jeśli wszystkie te etapy przebiegły pomyślnie, śmiało możemy ubiegać się o przyznanie prawa do wykonywania zawodu, składając specjalny wniosek w Okręgowej Izbie Lekarskiej.

Przeczytaj również: Jakie usługi oferuje lekarz stomatolog?

Jaki powinien być dobry dentysta?

Poza wiedzą medyczną i praktyką zawodową stomatolog powinien charakteryzować się wysokim poziomem empatii. Wielu pacjentów odczuwa lęk przed dentystą. To zadaniem stomatologa jest sprawić, żeby wizytująca jego gabinet osoba czuła się komfortowo. Innymi istotnymi atrybutami stomatologa są zaawansowane zdolności manualne oraz precyzja. Tak jak w przypadku innych zawodów medycznych, dentysta musi ograniczyć swoje błędy do minimum, a najlepiej jak zniweluje je do zera, ponieważ mogą one decydować o zdrowiu drugiego człowieka.

Ile zarabia dentysta?

Ile zarabia dentysta? To często zadawane pytanie w wyszukiwarkach internetowych. Według danych statystycznych dentysta średnio może liczyć na pensje w okolicach 4 000 zł brutto. Jednak należy pamiętać, że wielu stomatologów pracuje w kilku gabinetach, prowadzi również prywatne gabinety, dlatego trudno podawać w tym przypadku precyzyjne dane. Oczywistym jest fakt, że im lepszy dentysta, tym jego zarobki prezentują się pokaźniej. Wielu stomatologów po studiach wybiera się za granicę, gdzie teoretycznie mogą liczyć na zarobki większe niż w Polsce.

Osoby, które są zainteresowane uśrednionymi zarobkami dentystów, zachęcamy do śledzenia badań statystycznych prowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny.  

Podziel się

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.