Jakie są wskazania do usunięcia zęba?

Ekstrakcja zęba, czyli jego usunięcie, przy obecnym stanie stomatologii traktowana jest jako ostateczność w konkretnych sytuacjach. Mówimy głównie o wskazaniach do usunięcia zęba wynikających z chorób tkanek zęba, o wskazaniach protetycznych, ortodontycznych i chirurgicznych. Kiedy nawet leczenie kanałowe to zbyt mało i usunięcie zęba staje się koniecznością?

Choroby tkanek zęba

Jest kilka wskazań do usunięcia zęba, które wynikają z chorób tkanek. To przede wszystkim zniszczenie w stopniu na tyle zaawansowanym, że nie możliwa jest odbudowa zachowawcza zęba. Kolejne wskazanie do ekstrakcji to zapalenie miazgi zębów ósmych. Zapalenie miazgi to przypadłość, która jest często konsekwencją nieleczonej próchnicy. Powodem do usunięcia zęba jest także martwica oraz zgorzel miazgi zębów wielokorzeniowych, gdy nie ma możliwości leczenia endodontycznego, czyli leczenia kanałowego. Ma to miejsce na przykład w sytuacji, gdy kanały są niedrożne lub zakrzywione. Usuwane są także zęby mleczne ze zgorzelą miazgi.

Wskazania protetyczne, ortodontyczne, chirurgiczne

Jak mówi nam przedstawiciel Kliniki Stomatologicznej Platinum Dental z Bełchatowa, wśród wskazań protetycznych do ekstrakcji zęba wymienia się dwa punkty: to pojedynczy ząb w szczęce, którego chcemy się pozbyć lub zęby ustawione poza łukiem, gdy leczenie ortodontyczne nie wchodzi w grę. Możliwa jest ekstrakcja zdrowych zębów, jeśli mamy do czynienia z zębami ustawionymi poza łukiem, czy zębami stłamszonymi – mówimy wówczas o wskazaniach ortodontycznych. Wśród wskazań chirurgicznych możemy wymienić kilka głównych punktów: zatrzymane (niewyrośnięte do końca z jakichś powodów) zęby, które są przyczyną bólowych dolegliwości, złamanie korony zęba na tyle blisko dziąsła, że nie jest możliwa odbudowa protetyczna, czy skośne złamanie korzenia zęba.

Jak wygląda usuwanie zęba?

Pierwszym krokiem przed ekstrakcją zęba jest podanie środka znieczulającego, najczęściej zastrzyku, który powoduje miejscowe znieczulenie. Kolejny krok to zerwanie więzadła okrężnego, które otacza ząb. Stomatolog przy pomocy kleszczy powoduje zwichnięcie, a następie rozchwiewa ząb odpowiednimi ruchami. Ząb zostaje wyjęty z zębodołu, a następnie zębodół zostaje oczyszczony z ewentualnych pozostałości zęba. Wskazane jest, by pacjent przez kilka dni po usunięciu zęba spożywał pokarmy miękkie, najlepiej półpłynne. Należy unikać pokarmów gorących. W dole po usunięciu zęba tworzy się skrzep – powinniśmy nie doprowadzić do jego wypadnięcia, stąd wskazania dotyczące diety.