Leczenie stomatologiczne, a stany i choroby ogólnoustrojowe

Prawidłowe leczenie stomatologiczne powinno uwzględniać przeprowadzenie wywiadu z pacjentem, który pozwala poznać jego stan zdrowia i zyskać informacje o schorzeniach oraz stosowanych lekach. Jest to niezwykle ważne, bo zastosowanie niektórych procedur medycznych np. znieczulenia lub badania radiologicznego, może wpłynąć negatywnie na stan zdrowia osoby, która ma przejść leczenie zębów.

O czym pamięta stomatolog przed podjęciem leczenia pacjenta?

Doświadczony lekarz stomatolog przed przystąpieniem do czynności medycznych zbiera dokładne informacje o stanie zdrowia pacjentów. Pytania o schorzenia przewlekłe i ogólnoustrojowe, przyjmowane leki lub niedawno przebyte poważne infekcje, mają wyjątkowe znaczenie dla prawidłowego wyboru metod oraz środków stosowanych podczas leczenia zębów i dziąseł. Ponadto podczas wywiadu specjalista dowiaduje się, czy u pacjenta nie występują przeciwwskazania do zastosowania niektórych środków znieczulających oraz zabiegów diagnostycznych, w tym najczęstsze takie jak: ciąża, nadciśnienie tętnicze, wady serca, schorzenia kardiologiczne, zaburzenia krążenia i alergie na leki. Leczenie stomatologiczne nie powinno szkodzić zdrowiu pacjentów, dlatego każdy stomatolog stara się uzyskać jak najwięcej informacji, przed wyznaczeniem przebiegu leczenia.

Kiedy nie można podjąć leczenia stomatologicznego?

Leczenie stomatologiczne wymaga zastosowania środków znieczulających, antybiotyków oraz środków o działaniu przeciwbólowym, a także wnikliwej diagnostyki z wykorzystaniem np. RTG, więc może być potencjalnie niebezpieczne dla niektórych pacjentów. W grupie szczególnego ryzyka znajdują się m.in. alergicy, kobiety ciężarne, osoby chore na cukrzycę oraz osoby, u których zdiagnozowano zaburzenia krzepnięcia krwi, mogące stać się przyczyną krwotoku podczas zabiegu np. ekstrakcji zęba – wyjaśnia ekspert z Kliniki Stomatologicznej Unimedex ze Szczecina.

Dlatego też rzetelne odpowiedzi na zadawane przez stomatologa pytania pozwalają dostosować stosowane środki znieczulające oraz zakres czynności medycznych do indywidualnego stanu zdrowia pacjentów, co powoduje, że leczenie jest w pełni bezpieczne. W przypadku pacjentów cierpiących na schorzenia przewlekłe lekarz może zadecydować o zmniejszeniu dawki przyjmowanych leków np. przeciwzakrzepowych w celu ograniczenia ryzyka wystąpienia powikłań w czasie planowanego zabiegu. Trzeba pamiętać, aby o wszystkich przyjmowanych lekach (także dostępnych bez recepty) poinformować stomatologa. Szczególną grupę pacjentów gabinetów stomatologicznych stanowią kobiety ciężarne, u których konieczne jest zachowanie wyjątkowej ostrożności w czasie leczenia zębów. Nie trzeba jednak obawiać się wizyty, bo poinformowany o ciąży stomatolog dobierze bezpieczne dawki środków znieczulających i przeciwbólowych oraz dodatkowo zabezpieczy kobietę ciężarną przed wykonaniem zdjęcia RTG.