Osocze bogatopłytkowe i fibryna bogatopłytkowa - zastosowanie w chorobach dziąseł

Choroby dziąseł to bardzo powszechny problem. Często wiążą się z bólem, dyskomfortem oraz krwawieniem podczas mycia zębów. Osocze bogatopłytkowe i fibryna znalazły zastosowanie w wielu dziedzinach medycyny, również w stomatologii. Wykonując zabieg z użyciem obu preparatów, skorzystamy z zalet każdego z nich. W dodatku są to zabiegi bardzo skuteczne, a przede wszystkim bezpieczne.

Jakie są korzyści wykorzystania osocza i fibryny w chorobie dziąseł?

Osocze bogatopłytkowe to preparat pozyskany z krwi pacjenta, tak samo jak fibryna. Zawiera czynniki wzrostu stymulujące powstawanie kolagenu i naczyń krwionośnych, co sprawia, że tkanka się regeneruje i szybciej goi. Fibryna to preparat, który utrzymuje się i działa dłużej w miejscu aplikacji. Tutaj regeneracja i naprawa struktury tkanki jest bardziej widoczna.

Dzięki wykorzystaniu osocza bogatopłytkowego i fibryny, błona śluzowa staje się bardziej ukrwiona i mniej podatna na czynniki chorobotwórcze , dzięki temu tkanka szybko się regeneruje. Ostrzyknięcie dziąseł tym preparatem stymuluje odnowę biologiczną tkanek, redukuje dolegliwości bólowe i stany zapalne – zauważa specjalista z kliniki Uram-Med z Wrocławia.

Zaletą zabiegu z wykorzystaniem osocza i fibryny jest bezinwazyjność (niechirurgiczna regeneracja tkanek), bezbolesność oraz bezpieczeństwo, gdyż autologiczny materiał nie wywołuje alergii i jest biozgodny. Powolne uwalnianie płytkowego czynnika wzrostu komórek daje bardzo dobre wyniki gojenia oraz regeneracji, powodując przyspieszone zamknięcie rany. Wskazaniem do tego rodzaju zabiegi są stany zapalne dziąseł, paradontoza, recesje dziąsłowe oraz trudne gojenie po ekstrakcji zęba.

Na czym polega zabieg z wykorzystaniem osocza i fibryny?

Procedura składa się z kilku etapów. Pierwszym z nich jest pobranie krwi od pacjenta do specjalnej probówki. Następnie probówki umieszcza się w specjalnej wirówce laboratoryjnej. W wyniku procedury odwirowania otrzymywana jest fibryna. W kolejnym etapie koncentrat bogatopłytkowy wraz z osoczem odciągany jest do strzykawki i odpowiednio przygotowywany. Preparat wstrzykuje się w błonę śluzową wyrostka zębodołowego oraz w kieszonki zębowe. W zależności od wskazań lekarza wykonuje się od 1 do 3 zabiegów w odstępie 4-6 tygodni. Zabieg z osocza bogatopłytkowego, inaczej zwanego PRP oraz fibryny jest uznawany za jeden z najbezpieczniejszych zabiegów, nie tylko w stomatologii, ale również w medycynie estetycznej. Prawidłowo pobrana i odwirowana krew oraz poprawnie wykonany zabieg nie niosą ze sobą żadnego ryzyka powikłań.