Przyczyny powstawania paradontozy

Parodontoza jest chorobą przyzębia, która nieleczona może doprowadzić nawet do utraty zębów. Początkowo może nie dawać żadnych niepokojących objawów, z czasem przekształcając się w stan zapalny, powodujący ból i krwawienie dziąseł. Choroba wywoływana jest przez bakterie namnażające się w wyniku nieprawidłowej pielęgnacji jamy ustnej – dlatego tak ważna jest higiena i regularne wizyty u stomatologa.

Parodontoza jest drugą, po próchnicy, najczęściej występującą chorobą przyzębia. Nieleczona może mieć poważne konsekwencje, włącznie z utratą wszystkich zębów. Łatwiej jej zapobiegać, niż leczyć – wystarczy bowiem prawidłowa higiena jamy ustnej oraz regularne przeglądy stomatologiczne.

Parodontoza – co to takiego?

Parodontoza dotyczy nie tylko dziąseł, ale również innych tkanek i struktur podtrzymujących zęby, takich jak cement korzeniowy, ozębna czy kości wyrostka zębodołowego. Dotyczy najczęściej osób po czterdziestym roku życia, jednak coraz częściej spotykana jest u młodszych pacjentów.

Płytka nazębna gromadząca się na zębach zamienia się z czasem w twardniejący kamień nazębny. Osadza się przy krawędzi dziąsła, a następnie schodzi niżej, w dół korzenia. Dziąsła podrażniane przez stwardniałą płytkę kurczą się i obsuwają, odsłaniając szyjki zębowe. Jeżeli proces ten nie zostanie zahamowany, zęby nie będą miały wystarczającego podparcia i mogą obluzować się, a następnie wypaść.

W jaki sposób powstaje parodontoza?

Parodontoza w większości przypadków powstaje w wyniku niewystarczającej higieny jamy ustnej. Bakterie namnażające się w wilgotnym środowisku łączą się z resztkami pokarmów i tworzą osad, który następnie przekształca się w kamień, powodujący stan zapalny. Powstawaniu choroby mogą sprzyjać nieprawidłowości w obrębie jamy ustnej – skrzywione zęby lub wady zgryzu. Trudno wówczas dotrzeć do wszystkich zakamarków w celu dokładnego ich umycia.

W większości przypadków parodontoza spowodowana jest jednak nieprawidłową pielęgnacją oraz zbyt rzadkimi wizytami u stomatologa – tylko lekarz jest w stanie usunąć gromadzący się kamień nazębny. Zapobiegać jego powstawaniu możemy jednak my sami, dbając o regularne szczotkowanie zębów.

Objawy parodontozy

W początkowym stadium choroba nie daje niepokojących objawów. Może pojawić się jedynie niewielkie krwawienie lub bolesność dziąseł. W kolejnych etapach bakterie zaczynają obejmować dalsze części zęba, prowadząc do odkrycia kieszonek i korzeni zębów. Ostatecznie bakterie zajmują ozębną, prowadząc do osłabienia tkanek podtrzymujących zęby – zaczynają się one ruszać i wypadać.

Lepiej więc zapobiegać, niż leczyć – dokładne mycie zębów nie wymaga wielkiego wysiłku, a regularne wizyty u stomatologa z pewnością będą kosztowały mniej niż wstawienie protezy lub implantów. Dodatkowo, możemy poszukać gabinetów posiadających umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia – raz w roku zabieg usuwania kamienia możemy wykonać bezpłatnie w ramach ubezpieczenia. W Jaworznie przychodnią stomatologiczną świadczącą usługi w ramach ubezpieczenia zdrowotnego jest przychodnia lekarska Del MED.