Usuwanie zęba krok po kroku

Choroby zębów mogą kończyć się w różny sposób. Zdarza się też, że pomimo zastosowania wszystkich możliwych środków stopień zniszczenia struktury tkanek jest na tyle duży, że pozostaje jedynie ekstrakcja. Jej przeprowadzenie wymaga zastosowania określonych procedur, które do minimum ograniczą ryzyko komplikacji oraz dyskomfort pacjenta i jego późniejsze wyleczenie. Jak przebiega usuwanie zęba krok po kroku?

Krok I – ocena stanu zęba i prześwietlenie

Pierwszym krokiem przygotowawczym do ekstrakcji jest dokonanie dokładnych oględzin i oceny stanu zęba pod kątem jego umiejscowienia w szczęce oraz innych ewentualnych zmian strukturalnych. Przykładowe zakrzywienie jednego z korzeni mogłoby doprowadzić do naruszenia sąsiednich zębów lub spowodować problemy przy jego usuwaniu. Prześwietlenie pozwala stomatologowi ocenić sytuację i podjąć decyzję o zastosowanej metodzie.

Krok II – znieczulenie pacjenta

Usunięcie zęba może przeprowadzić wykwalifikowany chirurg szczękowy. Zdarza się też, że lekarz prowadzący kieruje swojego pacjenta do chirurga i ten dokonuje ekstrakcji zęba lub pozostałego korzenia. Do wykonania zabiegu jest też niezbędne znieczulenie. Zazwyczaj jest ono miejscowe, jednak dobór odpowiedniego środka znieczulającego jest indywidualny. W trudnych sytuacjach jest też możliwe wykonanie zabiegu w znieczuleniu ogólnym. W gabinetach dentystycznych Jardent jest wykonywane znieczulenie nasiękowe, śródwięzadłowe i przewodowe, a także bezigłowe metodą INOX.

Krok III – usunięcie zęba

Czynność ta jest wykonywana po wcześniejszym nacięciu dziąsła za pomocą skalpela. Następnie lekarz odseparowuje tkanki miękkie od kości i wydobywa ząb wraz z korzeniem. Nacięcie dziąsła nie zawsze jest konieczne. Zęby przednie, z jednym korzeniem lub obluzowane można usunąć jedynie za pomocą odpowiedniego narzędzia. Większym problemem jest wyjęcie samego korzenia, zwłaszcza jeśli zdążył on już zarosnąć tkanką miękką.

Krok IV – oczyszczenie zębodołu i założenie opatrunku

Rana pozostała po usunięciu zęba jest narażona na zainfekowanie, dlatego w celu uniknięcia komplikacji jest niezbędne jej dokładne oczyszczenie i zaopatrzenie. Zazwyczaj jest to jałowy gazik, który pacjent musi zagryzać przez kilkanaście minut, albo do ustania krwawienia. Niezbędne jest też odpowiednie postępowanie po zabiegu ekstrakcji, a w szczególności powstrzymanie się od jedzenia i spożywania gorących napojów, wykonywanie zimnych okładów oraz stosowanie leków przeciwbólowych i – jeśli lekarz tak zaleci – przeciwzapalnych oraz antybiotyku.