Wszczepianie implantów stomatologicznych. Na czym to polega?

Wszczepianie implantów stomatologicznych to niezwykle skuteczna metoda uzupełniania utraconych zębów. Daje bardzo dobre rezultaty zarówno pod względem estetycznym, jak i zdrowotnym. Filar implantu zastępuje korzenie zębowe zapobiegając jednocześnie ryzyku zaniku kości, a umieszczona na nim korona wygląda jak prawdziwy ząb. Na czym to polega i jak wygląda procedura?

Możliwości uzupełnienia ubytków zębowych jest kilka. Od najprostszych protez zębowych ruchomych, po mosty zębowe, aż po implanty. Ostatnia metoda jest najdroższa, jednak ze względu na efekty najbardziej optymalna.

Budowa implantu stomatologicznego

Implant stomatologiczny składa się z trzech elementów. Podstawowym jest tytanowa śruba, czyli filar lub wszczep. Zastępuje on korzenie zęba i jest umieszczana w kościach szczęki pacjenta. Jedyną widoczną częścią implantu jest korona protetyczna, imitująca kolorem i kształtem naturalne zęby pacjenta. Elementem, który scala filar z koroną jest łącznik. Jest niewielki, wykonany zazwyczaj z tytanu lub cyrkonu. Nadaje całej konstrukcji stabilność i trwałość.

Procedura wszczepienia implantu

Każdorazowo konieczne jest wykonanie badania RTG lub tomografem komputerowym, w celu oceny stanu kości oraz zębów pacjenta. Na tej podstawie stomatolog ocenia, czy konieczna będzie rekonstrukcja kości. W wyniku utraty własnych zębów może bowiem dojść do zaniku kości w obrębie szczęki i implant nie może być zamocowany z prostej przyczyny – nie ma go do czego przymocować.

Jeżeli kości nie zanikły lub zostały odbudowane można przystąpić do właściwej części zabiegu. Po przygotowaniu tkanek w kość wkręca się filar implantu. W zależności od rodzaju przeprowadzonego zabiegu implant zostaje zasłonięty tkankami miękkimi lub śrubą gojącą. Następuje proces osteointegracji, czyli zrastania się implantu z tkanką kostną. Po okresie wygojenia się tkanek można przystąpić do ostatecznego etapu, czyli założenia koron protetycznych. W tym celu odsłania się filar oraz umieszcza na nim korony.

We Wrocławiu z możliwości wszczepienia implantów zębowych można skorzystać w Centrum Stomatologicznym Margo. Na miejscu istnieje możliwość wykonania zdjęć RTG, a koszty leczenia można rozłożyć na raty.

Zalety wszczepienia implantów

Przy okazji warto również wspomnieć o zaletach tego rozwiązania. Jest to bowiem najskuteczniejsza metoda odbudowy utraconych zębów. Implanty stomatologiczne nie tylko imitują prawdziwe zęby i są niemal nie do odróżnienia. Pozwalają również na zapobieganie procesom zanikowym kości. Po utracie korzenia zębowego tkanki nie mają wokół czego się nadbudowywać, co doprowadza do ich zaniku. Jest to zjawisko niepożądane i może nieść ze sobą poważne konsekwencje zdrowotne. Warto dbać o własne zęby i nie usuwać ich bez konieczności – jeśli to jednak nastąpi lub utracimy zęby w wyniku innych okoliczności tylko implant stomatologiczny pozwoli na pełne odbudowanie ubytków.